Orthopedagogen

Een orthopedagoog is gespecialiseerd in de ontwikkeling van kinderen die anders verloopt. Dit kan zijn op gebied van gedrag, leren en de bredere ontwikkeling. Een orthopedagoog kijkt en denkt mee met de school als een kind extra ondersteuning nodig heeft. Het kind wordt dan besproken met ouders, leerkracht en intern begeleider. Dit noemen wij een consultatie. Hierin kan een orthopedagoog adviezen geven voor school of besluiten een observatie of een onderzoek te doen.

Een ondersteuningsvraag op school

Wanneer er op de basisschool een ondersteuningsvraag ontstaat, zullen leerkrachten altijd eerst zelf proberen om het probleem helder te krijgen en eventuele interventies in te zetten. De ondersteuningsvragen zullen daarnaast in overleg met collega’s en/of specialisten binnen het eigen team worden besproken. Wanneer de aanpassingen te weinig resultaat opleveren, kan de ondersteuningsvraag worden voorgelegd aan de intern begeleider (ib'er). De ib'er helpt om de ondersteuningsvraag concreet te verwoorden, komt observeren in de klas en geeft adviezen waar de leerkracht mee aan de slag kan.

Consultatie

Als blijkt dat de aanpassingen na 6 tot 8 weken nog niet het gewenste effect hebben, kan er door de intern begeleider besloten worden om de ondersteuningsvraag in te brengen tijdens de consultatie met de orthopedagoog. Dit gebeurt altijd met toestemming van de ouders. Tijdens de consultatie wordt de ondersteuningsvraag met alle betrokkenen besproken en wordt de informatie compleet gemaakt. Uit een consultatie- gesprek kunnen verschillende vervolgacties komen.

Er zijn verschillende vervolgacties mogelijk

  • Leerkracht gaat aan de slag met de gegeven adviezen, door coaching van de intern begeleider.

  • De leerling wordt opnieuw besproken tijdens de volgende consultatie.

  • De orthopedagoog komt observeren in de klas. 

  • Er worden vragenlijsten ingevuld door ouders en/of leerkracht(en) 

  • De orthopedagoog verricht onderzoek bij de leerling.

  • Er wordt andere expertise ingezet.

  • Een combinatie van bovenstaande.

Werkwijze

Consultaties

De school en de orthopedagoog overleggen tijdens vooraf geplande consultaties.

Ondersteuningsvragen

De intern begeleider inventariseert de ondersteuningsvragen die tijdens een consultatie besproken moeten worden.

Ouders

De ouders van een leerling geven toestemming, en sluiten zo mogelijk aan bij de consultatie

Consultatieformulier

De leerkrachten vullen, samen met de ib'er, een consultatieformulier in voorafgaand aan de consultatie.

Andere professionals

Tijdens de consultatie kunnen andere betrokkenen en/of professionals ook aansluiten. Altijd op uitnodiging van school of in overleg met school.

Doel consultaties

Het doel van de consultatie is de ondersteuningsvraag te verduidelijken, adviezen te geven en eventuele vervolgacties uit te zetten.